Weerbaarheid
Kinderen tussen de 8 en 21 jaar gaan groepjes vormen. Je herkent het vast van jouw puber. Het meidenvenijn. De jongens die wat relaxter zijn, maar toch ook echt hun groepjes vormen. En dat jouw kind zoekend is. Waar wil ik bij horen? En als ik weet waar ik bij wil horen, hoe kom ik er dan ook bij? Dikke kans dat kinderen in hun wens om erbij te horen over hun grenzen laten lopen. Dat heeft te maken met de fase waarin ze zitten want het is de fase van zelfstandiger worden ten opzichte van ouders en toenadering zoeken van leeftijdsgenoten. En dus ook de fase waarin weerbaarheid belangrijk wordt. In de puberteit zet deze trend zich verder door; jouw kind gaat zich meer en meer op vrienden richten en steeds minder op jou als ouder.
Weerbaarheid in vriendschappen
Jij merkt de verandering aan subtiele dingen. Zo wil hij bijvoorbeeld dagelijks afspreken met een jongen in de klas. De drukste en meest extraverte die er in de klas zit. Die helemaal niet bij jouw kind past en ‘m alleen leuk vindt als het hem uitkomt. Je kind laat over zich heen lopen, je ziet en hoort het aan alles. Je snapt er weinig van en stelt regelmatig kritische vragen over deze zogenaamde vriendschap. Als jouw kind tegen een gebrek aan weerbaarheid in vriendschappen aanloopt dan ga ik aan de slag met de gedachten & gevoelens rondom vriendschappen. We staan stil bij je gekwetst voelen als dingen anders lopen dan je eigenlijk wil. En over hoe dat bij het leven hoort. Als ouder leer ik je hoe je je kind ondersteunt met handige tips en de vaardigheid van erkenning, troost en realiteit bieden. Zo leert je kind dat angsten, spannende dingen proberen en ook verdriet rondom al die vriendschap-perikelen oké zijn, en hoe je er stapje voor stapje doorheen kan.
Zou je zelf aan de slag willen met het vergroten van het zelfvertrouwen van je kind…? Dat is namelijk stap 1 naar meer weerbaarheid. Speciaal voor jullie verzamelde ik mijn 5 meest effectieve oefeningen voor een zelfvertrouwen boost.
Weerbaar in het kader van plagen… of pesten… op school
Ook op school kan het zo zijn dat je kind niet lekker in zijn vel zit. Een gebrek aan zelfvertrouwen door eerdere ervaringen met pesten, een gebrek aan conflictvaardigheden of het niet goed weten om te gaan met plagen of pesten… daar kan je je behoorlijk naar van voelen. Ik speel met jouw kind de triggersituaties uit. Geweldig! Zo kunnen we stap voor stap onderzoeken wat er nou precies gebeurt. En op zoek naar reacties die bij plagerijen en pesterijen wél werken. Ik werk aan psycho educatie van wat nu eigenlijk het verschil tussen plagen of wat pesten is. Zo ontdekt je kind dat er meerdere manieren zijn om plagen of pesten om te gaan die werken en een fijn gevoel geven.